Derde week: birthday girl!! - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Manouk Schijndel - WaarBenJij.nu Derde week: birthday girl!! - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Manouk Schijndel - WaarBenJij.nu

Derde week: birthday girl!!

Door: Manouk van Schijndel

Blijf op de hoogte en volg Manouk

23 April 2015 | Indonesië, Semarang

Lieve familie, vriendjes en vriendinnetjes!

Hier het derde reisverslag, want ik ben alweer 3,5 weken in Indonesië. Wat gaat de tijd toch snel zeg! Ik zal weer wat vertellen over mijn weekje hier.

 

Donderdag en vrijdag stond ik op de Emergency room (ER). Net als op de intensive Care heb je op de ER ook geen aparte kamers. Je kunt alleen je gordijnen sluiten om toch een beetje privacy te krijgen. Het komt regelmatig voor dat er patiënten worden binnengebracht die al overleden zijn.

Best shockkerend om te zien. Het is erg interessant om hier stage te lopen, want we kunnen hier denk ik veel leren en veel handelingen uitvoeren.

 

Vrijdagmiddag zijn we naar het stadshuis gegaan. Yogi heeft ons hier zijn eigen geproduceerde film over Semarang laten zien. ’s Avonds zijn we gezellig met z’n zessen wezen uiteten en zijn we naar ‘Sakapatat’ (beergarden) geweest. Dit is een heel leuk tentje, ziet er gezellig uit en ook wel een beetje westers. Hier kan je cocktails en verschillende smaken bier drinken en ik denk ook heel lekker eten (frietjesss:)).

 

Zaterdag hebben we sightseeing Semarang gedaan. We zijn de dag begonnen met Kota Lama (oude binnenstad vanuit de Nederlandse koloniale tijd), hier hebben we wat rondgelopen. Hierna zijn we naar de Lawang Sewu geweest (huis met de duizend duren). Gebouwd door de Nederlanders om te dienen als treinstation. Hier gaan de meeste wilde verhalen over de ronde vanwege geesten die er huis zouden houden. Discovery heeft hier ook opnames gemaakt voor Gost Hunters. Hier hebben we een rondleiding gehad. Ook zijn we deze dag nog naar Masji Angung Jawa Tengah (grootste moskee van heel zuidoost Azië) gegaan. Wauw wat was dit een mooie moskee en inderdaad erg groot.

Ook al waren we uitgeput, toch zijn we nog eventjes gaan shoppen in een grote shoppingmall, vrouwen he! Na dit lang dagje slenteren was ik behoorlijk moe, maar dat kon de pret niet bedrukken.

We gingen mijn verjaardag vieren in Eplaza. Eerst hebben we met z’n alle boodschappen gedaan en lekker wat bintang’s ingeslagen. De avond begon al gezellig: muziek aan, chips erbij en drinken maar,  zoals we gewend zijn in Nederland. Rond half 12 zijn we richting de club gegaan. Dit is toch wel heel anders dan we gewend zijn. Links en rechts van de zaal stonden loungebanken met tafels en midden op de dansvloer stonden ook 2 lange rechte tafels. Alle Indonesiërs zaten op de banken en dronken sterke drank. Maar dat gingen wij mooi niet doen! Hup die dansvloer op als Nederlanders zijnde.

Mijn vriendinnen hadden stiekem wat geregeld voor mijn verjaardag, want ik moest iets voor 12 het podium op! Ik moest de vlam van de dop uitblazen en daarna de fles drank opdrinken (deze kwam hard aan haha). Het bandje had nog mooi ‘happy birthday’ voor mij gezongen en ik ontving veel felicitaties. Uiteindelijk hebben we het nog voor elkaar gekregen om zelfs de Indonesische vrouwen de dansvloer op te krijgen. Het was een groot feest. Het was een top avondje om nooit te vergeten, leuk om mijn verjaardag een keer in een ander wereldje te vieren!!

 

Zondagochtend hadden Marijke en Willeke een heerlijk ontbijtje op bed voor mij gemaakt (ja dit was mijn eerste ontbijtje op bed ooit haha). Ze hadden de kamer leuk versierd met slingers en ballonnen. De tafel stond vol met cadeaus en een lekkere taart. Het was een rustig en chill dagje geworden.

De vijf meiden hebben mij goed verwend en hebben me ondanks dat ik niet thuis was toch een top verjaardag gegeven.

’s Avonds zijn we wezen uiteten bij “The Hills”, wauw wat hadden we hier een prachtig uitzicht over de stad. We reden de bergen in en moesten een poort door (met beveiliging) en hier kwam je uit in de rijke buurt van Semarang. Wow wat staan hier mooie luxe villa’s. We hebben heerlijk gegeten.

 

Maandag en dinsdag stond ik op de Kinderafdeling. Wat was het leuk om al die baby’tjes en kleine kinderen te zien. Papa en mama doen veel zelf, dus verpleegkundigen hebben niet veel te doen. Verpleegkundigen doen veel administratiewerk. In deze tussentijd werken wij aan schoolverslagen en nu ben ik dit verslag aan het schrijven tussendoor :). Wij hebben dienst tot ongeveer 1 uur. Heerlijk zeg, zo iedere middag lekker vrij! Dinsdagmiddag hebben de collega’s van de kinderafdeling ons meegenomen naar Sam poo Kong (dit zijn Chinese tempels). Was een erg gezellig middagje en mooi om te zien. Ook hebben ze ons mee uiteten genomen, lekkere steak gegeten!

 

Woensdag en donderdag hebben we onze oriëntatie op de afdeling Interne gehad. De dagen verliepen een beetje hetzelfde als de vorige dagen. ’s Ochtends en ’s middags weer medicatie uitgedeeld en tussendoor weer mijn reisverslag verder getypt en wat gekletst met de dokters. Ook hier draait het weer veel om geld, als je geen geld hebt doen ze geen onderzoeken. Ze geven je een diagnose naar schatting van je symptomen. Veel patiënten hier krijgen dus een breed werkende antibiotica. Ze werken net als alle andere afdelingen met 1ste, 2de en 3de klasse. Als je weinig geld hebt komt je op een 6persoonskamer zonder airco (3de klasse), ondanks je ziekte en toestand. 2de klasse is 4persoonskamer met airco en 1ste klasse is 1persoonskamer met airco en eigen badkamer. Donderdagmiddag hebben we een ritje met de ambulance gemaakt!! Een patiënt van onze afdeling hebben we overgebracht naar een ander ziekenhuis, dit wilde de familie hebben.

Dat andere ziekenhuis was het grootste ziekenhuis van Semarang. Maar het was me een ritje zeg, daar gingen we dan met z’n 9e in een ambulance met sirene en zwaailichten! De ambulance was kapot voor vertrek dus die hebben ze eerst moeten aanduwen, toen we eenmaal reden ging je van links naar rechts en van voor naar achter. De ambulance reed wel door rood maar moest toch nog regelmatig stoppen vanwege het te drukke verkeer. De ambulance van binnen ziet er ook maar krakkemikkig uit vergeleken met Nederland, maar het was een hele ervaring om dit mee te maken. Ook in dat andere ziekenhuis vonden ze het heel bijzonder dat er blanken waren haha, alle ogen waren op ons gericht! 

 

Voor morgen hebben we nog niks in de planning, dus nog even kijken wat we gaan doen.

Zaterdag en zondag gaan we wat leuks doen, maar wat dit is blijft voor jullie nog een verassing :).

 

Foto’s plaatsen op deze site lukt niet echt, dus ik blijf ze op facebook plaatsen.

Bedankt voor het lezen!

 

Veel liefs en groetjes,

Manouk

  • 24 April 2015 - 09:44

    Tonny:

    Hallo Manouk

    Mooi om te horen dat je een geweldige verjaardag hebt beleefd,maar wel
    opletten met de sterke drank? Ga zo door met je verslagen,en wij kijken nu al uit
    naar je volgende verslag.

    Veel liefs Groetjes
    Opa en Oma.

  • 25 April 2015 - 09:30

    Mama:


    wat een leuke en aparte ervaringen allemaal.
    volgende week nog een verslagje en dan zie ik je.
    kijk er al naar uit.
    xxxx en groetjes van mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manouk

Actief sinds 08 April 2015
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 4164

Voorgaande reizen:

31 Maart 2015 - 29 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: